Rabat retrospektywny (retro) w Comarch ERP XL

System Comarch ERP XL umożliwia ustawianie, kontrolowanie realizacji i rozliczanie rabatów retrospektywnych (popularnie zwanego „Retro”) zarówno ze strony odbiorcy, jak i dostawcy produktów.

Czym jest rabat retrospektywny – Retro?

Rabat retrospektywny to rabat naliczany za dokonane wcześniej zakupy i przyznawany na podstawie ustalonych wcześniej wytycznych. Najczęściej spotyka się go w branży FMCG.

Przykład 1: sklep kupuje od hurtownika 1000 sztuk produktu po normalnej, ustalonej cenie. Zasada działania rabatu retrospektywnego ustalonego dla tej transakcji pozwala naliczyć 5% rabatu dla zakupów pod warunkiem, że sklep sprzeda w ciągu miesiąca przynajmniej 500 sztuk produktu swoim klientom. Sklepowi udaje się sprzedać 500 sztuk, dzięki czemu pod koniec miesiąca hurtownik wystawia korektę faktury na 5% wartości zamówienia.

Przykład 2: hurtownik ustala z producentem cenę 1,50 zł za zakup soku. Jeżeli do końca roku, hurtownik zakupi u producenta co najmniej 10 tyś sztuk produktu, to hurtownik otrzyma zwrot w wysokości 8% zakupów.

Jak ustawić rabat retrospektywny w Comarch ERP XL?

Comarch ERP XL umożliwia ustawienie rabatów retrospektywnych zarówno od strony hurtowników, jak i sprzedawców. W obydwu przypadkach pozwala to na późniejsze wygenerowanie dokumentów stanowiących korekty dla zawieranych transakcji. W obydwu przypadkach proces jest również identyczny, dlatego w poniższych krokach bazować będziemy na pokazaniu go od strony hurtownika.

Krok 1

Narzędzie do ustawiania rabatów retrospektywnych znajdziemy wybierając opcję „Zestawienia > Promocje i rabaty” w górnym menu. Po jej wyborze powinno pojawić się poniższe okno, gdzie z karty po lewej stronie wybieramy „Rabaty retro”. Po prawej pojawi się lista ustawionych przez nas rabatów wraz z określonym czasem aktywności i aktualnym stanem.

Wciśnięcie przycisku „+” (1) pozwala na dodanie kolejnego rabatu (jeśli ustawiamy opcje rabatu ze strony sprzedawcy, w górnej części okna należy wybrać opcję „Zakup”.

retro_1
Krok 2

W oknie, które pojawi się po wciśnięciu „+” , w karcie „Nagłówek” stawiamy nazwę rabatu (1), zakres jego obowiązywania (2), typ daty (3) – czyli która data jest brana pod uwagę przy rabacie: sprzedaży czy wystawienia dokumentu, oraz typ progu (4) ustawiając przy pomocy „+” (5) wartość progów rabatowych dla osiągniętych wartości lub ilości sprzedaży.

 

retro_2

 

Krok 3

W karcie „Kontrahenci i okresy” wybieramy czy chcemy przydzielić do promocji konkretnych kontrahentów wprowadzonych do systemu, czy też obowiązywać ma ona wszystkich. Wyszczególnionych kontrahentów dodajemy przy pomocy przycisku „+” (1).

 

retro_3

 

Krok 4

Kolejna karta – „Towary” – pozwala na wybór konkretnych produktów podlegających rabatom retrospektywnym. Wybieramy je przy pomocy przycisku „+” (1), lub jeśli oferta rabatowa ma dotyczyć wszystkich produktów z wykluczeniem pojedynczych modeli, dodajemy je do listy wykluczonych przyciskiem „+” w dolnej części okna (2).

Kolejne karty pozwalają w razie potrzeby jeszcze zwiększyć szczegółowość przyznania rabatu retrospektywnego, ich wypełnianie jest jednak opcjonalne.

Są to: „Formy płatności”, gdzie wybierzemy formy płatności uprawniające do rabatu oraz możliwość zablokowania rabatów dla płatności przekroczonych, „Sposoby dostawy”, gdzie określimy sposób dostawy kwalifikujące się do rabatu, „Magazyny”, gdzie możemy wydzielić np. tylko kilka sklepów dużej sieci, w których chcemy udzielać rabatu.

Po określeniu parametrów rabatu retro, należy wcisnąć przycisk dyskietki (3), aby ustawienia zostały zapisane.

 

retro_4

 

W momencie, w którym potwierdzimy rabat, na podstawie określonych w nim parametrów system automatycznie wykryje dokumenty spełniające założenia i umożliwi wystawienie faktur korygujących również w formie faktur a vista.

Chcesz dowiedzieć się więcej o rabatach retro? Zapraszamy do kontaktu!

Zobacz również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *