Czym jest automatyzacja procesów sprzedaży?

Automatyzacja procesów pozwala na zwiększenie wydajności zespołu i usprawnienie jego pracy. Widoczna jest w wielu branżach gospodarki – również w coraz szybciej rozwijającej się sprzedaży internetowej. Nie każdy jednak do końca wie, czym jest automatyzacja i jak może wpłynąć na nasze codzienne działania. Dlatego w poniższym artykule postanowiliśmy usystematyzować wiedzę na ten temat.

Integracja ≠ automatyzacja

O automatyzacji pisaliśmy już wcześniej pokazując, w jaki sposób ułatwia sprzedaż w sklepie internetowym. Warto jednak nieco rozwinąć temat samej automatyzacji procesów sprzedaży. Zwłaszcza, że dla wielu osób pojęcie to może być mylące, choćby w kontekście posiadanych przez siebie rozwiązań.

Najczęściej występującą sytuacją jest mylenie automatyzacji z integracją. Integracja występuje wtedy, gdy np. dwa niezależnie działające systemy są w stanie w określony sposób wymieniać między sobą dane. Czyli w sytuacji, gdy jesteśmy w stanie przesłać np. dane odbiorców do aplikacji kurierskiej drukującej listy przewozowe (patrz: infografika poniżej). Dzięki temu nie ma konieczności ręcznego wpisywania adresu klienta dla każdego zamówienia z osobna. Podobnie ma się sprawa z sytuacją, w której nazwy, ilość i ceny towarów przesyłamy do programu księgowego, który na tej podstawie generuje dokumenty sprzedażowe.

Każdy z opisanych powyżej procesów wymaga jednak ingerencji pracownika sklepu. Osoba taka musi samodzielnie zaimportować listę adresową, lub przesłać dane do fakturowania – nawet jeśli odbywa się to za pomocą jednego kliknięcia.

Czym tak naprawdę jest automatyzacja procesów?

Definicja automatyzacji jest prosta – mamy z nią do czynienia wszędzie tam, gdzie cały proces (lub ciąg procesów) służący do osiągnięcia konkretnego celu nie wymaga naszej uwagi.

W wypadku sklepu internetowego automatyzacja procesów (z wykorzystaniem naszego Silnika Procesów) prezentuje się następująco:

  • klient składa zamówienie,
  • system sprawdza, czy spełnione są warunki (towar jest na magazynie, nie ma dodatkowych uwag od klienta) i w razie pozytywnej odpowiedzi kieruje zamówienie do realizacji,
  • system samodzielnie drukuje dokumenty magazynowe (ew. przesyła dokument WZ do kolektora magazyniera) oraz list przewozowy dla kuriera,
  • system samodzielnie wystawia fakturę (lub paragon) i drukuje ją, lub wysyła na adres e-mail klienta.

W przykładzie powyższej to klient inicjuje cały proces, a rola pracowników sklepu ograniczona zostaje do reagowania wyłącznie na te zamówienia, które nie spełniają określonych standardów. Oraz do spakowania przesyłki i wydania jej kurierowi.

Dobrze ilustruje to infografika z przytoczonego powyżej artykułu:

automatyzacja1Dlaczego warto automatyzować procesy w sprzedaży online?

Automatyzując poszczególne procesy sprzedażowe w sklepie internetowym jesteśmy w stanie zwiększyć wydajność pracy. Odpowiednio skonfigurowany system realizuje każdego dnia o wiele więcej zamówień niż nawet najszybszy i najwydajniejszy pracownik. Co więcej, taki sposób pracy zmniejsza ryzyko wystąpienia różnego rodzaju błędów spowodowanych czynnikiem ludzkim, na których prostowanie pracownicy wykorzystują cenne minuty (co jednocześnie zmniejsza ilość możliwych do obsłużenia zamówień).

Zautomatyzowany system sprzedaży pozwala jednak na zwiększenie ilości obsługiwanych każdego dnia zamówień bez potrzeby zwiększania stanu osobowego firmy. Dlatego inwestycja w to rozwiązanie jest sposobem na oszczędności przy jednoczesnym zwiększaniu zysków firmy.

Chcesz zautomatyzować pracę sklepu internetowego? Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak możemy usprawnić Twój biznes!

 

Zobacz również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *