Jak w trzech krokach przygotować firmę do automatyzacji sprzedaży?

Dzięki automatyzacji procesów sprzedaży możesz w pełni bezobsługowo realizować spływające z różnych kanałów zamówienia. Aby wdrożenie odbyło się jak najbardziej bezproblemowo, jeszcze przed jego rozpoczęciem warto odpowiednio przygotować. Jak to zrobić? Wystarczy, że przejdziesz przez trzy poniższe kroki.

Chcesz wiedzieć więcej o automatyzacji procesów sprzedaży? Sprawdź poniższe artykuły:

Krok 1: Uporządkowanie

Pierwszym krokiem, którego bezwzględnie należy przestrzegać podczas przygotowań do automatyzacji jest ustalenie konkretnych etapów sprzedaży i czynności podejmowanych na każdym z nich. Uporządkowanie poszczególnych procesów ma na celu przygotowanie jasnych i klarownych instrukcji, dzięki którym narzędzie automatyzujące będzie w stanie wykonywać swoją pracę poprawnie.

Kwestia uporządkowania procesów w firmie jest o tyle ważna, że bez klarownych instrukcji dla automatyzatorów nie będziemy w stanie odpowiednio ich skonfigurować, co ostatecznie przyniesie efekt zgoła inny od zakładanego. I zamiast ułatwienia oraz przyspieszenia pracy będziemy mieli większy bałagan.

Krok 2: Sytuacje wyjątkowe

Kiedy wszystkie procesy mamy już dokładnie wyszczególnione i opisane, pora na kolejny krok – szukanie sytuacji wyjątkowych. Są to sytuacje wykraczające poza przygotowany w poprzednim kroku schemat działania, uniemożliwiające przeprowadzenie pełnej, stuprocentowej automatyzacji.

Należeć do nich mogą np. dodatkowe informacje umieszczane przez klientów w polu „Uwagi”, wymuszające reakcję, jakiej nie jest w stanie obsłużyć najlepszy nawet automatyzator. Sytuacje te będąc niemożliwymi do zinterpretowania przez silnik procesów, muszą odpowiadać przygotowanym wcześniej procedurom.

W wypadku przedstawionej powyżej sytuacji z wiadomością pozostawioną w polu „Uwagi”, automatyzator może np. odpowiednio oflagować zamówienie, w którym owo pole zostało wypełnione i przekazać je do ręcznej obróbki pracownikowi sklepu.

Krok 3: Optymalizacja

Wprowadzenie automatyzacji sprzedaży dość mocno odbija się na dotychczasowym podziale obowiązków i czasie ich realizacji. W związku z tym przed ostatecznym wdrożeniem nowych rozwiązań powinieneś wykonać optymalizację zadań pracowników w taki sposób, aby w momencie startu zautomatyzowanego systemu byli w stanie pracować równie wydajnie, co przed jego wprowadzeniem.

Ważne jest przejrzenie obecnego listy obowiązków i zmodyfikowanie jej pod kątem wprowadzanych usprawnień. Jeśli np. do tej pory jedna osoba odpowiadała za przygotowywanie całej dokumentacji sprzedażowej, zautomatyzowanie tego procesu sprawi, że pracownika trzeba będzie przydzielić do innych zadań.

Jak znaleźć firmę, która wdroży automatyzację procesów? Sprawdź nasz artykuł: Jak wybrać firmę informatyczną – Partnera Comarch?

Efekty przygotowań

Celem powyższych kroków jest uporządkowanie sytuacji w firmie i stworzenie jasnego schematu postępowań, który będzie uwzględniał automatyzację procesów sprzedaży. Wraz z zakończeniem ostatniego kroku przygotowań powinieneś wiedzieć:

  • jak dokładnie wygląda cały proces sprzedaży, jakie etapy wchodzą w jego skład,
  • jaka powinna być reakcja na sytuacje wyjątkowe zaburzające standardowy proces sprzedaży,
  • jakie obowiązki będzie miał każdy z pracowników po wdrożeniu automatyzacji.
O skutkach automatyzacji procesów i integracji kanałów sprzedaży napisaliśmy w artykule: Jak rozwijają się firmy ecommerce po wdrożeniu nowych technologii?

Co dalej?

Dobrze przeprowadzony proces przygotowania do wdrożenia automatyzacji sprzedaży jest niezwykle istotny z punktu widzenia poprawnego działania firmy w czasie i tuż po wdrożeniu. W związku z tym powyższe kroki powinieneś wykonać sumiennie i dokładnie, aby wraz ze startem usprawnionego systemu móc jeszcze skuteczniej prowadzić sprzedaż internetową. Co, jak pokazują przykłady naszych klientów, jest bardzo prawdopodobne.

Szukasz firmy wdrażającej narzędzia do automatyzacji procesów sprzedaży? Skontaktuj się z nami i sprawdź, co możemy Ci zaoferować!

Zobacz również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *