4 etapy rozwoju magazynu w firmie ecommerce

Magazyn w firmie ecommerce to jeden z najważniejszych elementów jej działalności. Odpowiednio prowadzony pozwala zachować porządek, uniknąć błędów przy realizacji zamówień oraz zapewnić ciągłość wysyłek do klientów. Jak przebiega proces jego rozwoju i jak w odpowiedni sposób go wspomagać aby przeskoczyć na wyższy etap? Tego wszystkiego dowiecie się z poniższego artykułu.

Etap 1: magazyn w garażu

Amazon jest obecnie największym e-sklepem w ogólnoświatowym internecie. Nim jednak wywalczył tytuł lidera był dokładnie w tym samym miejscu, w którym na początku znajduje się chyba każdy internetowy sprzedawca. Jeśli wierzyć legendzie, Amazon powstał w małym garażu należącym do Jeffa i Mackenzie Bezosów.

Z podobnego pułapu startują dzisiejsze sklepy internetowe. Często prowadzone w domu nie mają nawet magazynów z prawdziwego zdarzenia. Produkty przechowywane są w garażu, na półce w pokoju lub w dowolnym innym łatwo dostępnym miejscu. Dopiero wzrost sprzedaży i idące za tym zwiększenie obrotów sprawiają, że trzeba wyposażyć się nie tylko w dedykowaną przestrzeń magazynową, ale również w odpowiednie narzędzia.

Etap 2: stany magazynowe

Drugi etap rozwoju magazynu firmy ecommerce osiągają w momencie, gdy wprowadzą choćby najbardziej podstawową gospodarkę magazynową. Przy jej wdrażaniu pomocny może się okazać na tym dobry system ERP (np. Comarch ERP Optima), który pozwoli nie tylko zarządzać całością magazynu w wygodny sposób, ale dzięki dodatkowym modułom Business Intelligence również na bieżąco analizować sprzedaż oraz wychwytywać najlepiej rotujące produkty.

Na podstawie przeprowadzanych analiz możliwe staje się tworzenie stanów magazynowych zapewniając tym samym skrócony czas realizacji zamówień.

Etap 3: kolektory

Wyższa sprzedaż w sklepie internetowym prowadzi do etapu, w którym kluczowym czynnikiem staje się wydajność pracowników. W tym właśnie momencie na magazynie powinny pojawić się kolektory.

Czym jest kolektor? To przenośne urządzenie współpracujące z aplikacją WMS. Jego głównym zadaniem jest wspomaganie magazyniera w jego codziennej pracy. Pozwala na:

  • usprawnione przyjmowanie i wydawanie towarów: wszystkie niezbędne dokumenty magazynierzy stworzą lub zatwierdzą bezpośrednio z kolektora,
  • zmniejszenie ryzyka błędu przy kompletowaniu zamówień: dzięki kolektorowi pracownik magazynu łatwo zweryfikuje ściągane z półek produkty poprzez skanowanie (WMS automatycznie porównuje kod kreskowy z tym przypisanym do produktu i jest w stanie wykryć błąd w czasie nastąpienia niezgodności),
  • zwiększenie wydajności pracownika poprzez mierzenie czasu realizacji poszczególnych zamówień.

Etap 4: pełny WMS

Ostatni punkt w rozwoju magazynu ma ścisły związek z wdrożeniem profesjonalnego, pełnego WMS-a współpracującego z używanym przez firmę systemem ERP. W tym etapie do dotychczasowych możliwości dochodzi również obsługa lokalizacji, dzięki którym kolektor po sczytaniu zamówienia jest w stanie samodzielnie wytyczyć najlepszą drogę dla magazyniera, aby ten zebrał wszystkie potrzebne mu produkty w jak najkrótszym czasie.

Dodatkowo wbudowane w WMS narzędzia analizujące usprawniają zarządzanie gospodarką magazynową podpowiadając, jak optymalnie rozłożyć towar, aby mieć do niego jak najlepszy dostęp (często rotujące produkty umieszczone bliżej stanowiska magazynierów, gorzej rotujące – dalej, na wyższych półkach).

W ten sposób rozwijający się sklep jest w stanie zapanować nad rosnącą sprzedażą zachowując krótki czas realizacji oraz ograniczając ryzyko występowania kosztownych pomyłek.

Jaki WMS pozwoli rozwinąć magazyn w szybkim tempie?

Rozwój firmy ecommerce jest wypadkową działań marketingowych, poziomu obsługi klienta oraz doboru odpowiednich narzędzi do zarządzania zamówieniami. Z tego powodu od pewnego etapu rozwoju nieodzowny staje się system WMS do Comarch ERP Optima lub Comarch ERP XL, który pozwoli podnieść jakość pracy magazynierów na zupełnie nowy poziom.

Jeśli szukasz narzędzia, które zapewni Ci lepsze zarządzanie stanami oraz wydajniejszą pracę magazynu, zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami. Pomożemy dobrać odpowiednie rozwiązania, które zapewnią Twojej firmie stały wzrost.

Zobacz również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *