Split payment w Comarch ERP Optima i Comarch ERP XL

Po JPK i RODO, kolejnym dużym tematem dla przedsiębiorców staje się split payment. Przepisy dotyczące podzielonej płatności wzbudzają nie mniejsze kontrowersje jak poprzednie duże zmiany w prawie. Czym są, jak się do nich przygotować i jak prowadzić biznes w zgodzie z nowymi zasadami? O tym wszystkim piszemy w poniższym artykule na naszym blogu. Zapraszamy do lektury.

Co to jest split payment?

Split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności jest rozwiązaniem wykorzystywanym już m.in. we Włoszech i w Czechach. Polega on na tym, że płatność, jaką firma otrzymuje od kontrahenta, do tej pory wpływająca w całości na konto firmowe, zostaje podzielona na dwie części: wartość netto (pojawiającą się na koncie przedsiębiorcy) oraz wartość VAT (trafiającą na specjalne konto VAT).

Celem wprowadzenia split payment jest chęć zapewnienia jeszcze lepszej kontroli nad płatnościami VAT, dotyczy to zwłaszcza tych podatników, którzy przy pomocy wątpliwie moralnych metod unikali do tej pory tego obowiązku.

Zasady działania split payment

Wejście w życie mechanizmu podzielonej płatności oznacza dla polskich przedsiębiorców konieczność odpowiedniego przygotowania się do kolejnej zmiany prawa. Oto najważniejsze zasady, jakie obowiązywać będą wraz z wejściem w życie nowych przepisów:

  • split payment będzie obowiązywał od 1 lipca 2018 roku, jednak korzystanie z niego będzie dobrowolne,
  • stosowanie split payment możliwe będzie jedynie transakcjach przeprowadzanych między firmami. Niemożliwe będzie wykorzystanie go do rozliczeń z klientami niebiznesowymi,
  • korzystanie z split payment będzie bezpłatne, tj. jeśli bank pobiera opłatę za przelewy wychodzące, w przypadku wykorzystania płatności podzielonej nie będzie mógł stosować zwiększonej stawki za wykonanie dwóch przelewów jednocześnie,
  • korzystanie z split payment ma być maksymalnie uproszczone: banki samodzielnie otwierają przedsiębiorcom indywidualne rachunki VAT bez potrzeby podpisywania dodatkowych umów, zmiana w wysyłce przelewów dotyczyć ma jedynie na wpisaniu kwoty netto faktury oraz wartości podatku w osobnych polach (nadawca nie musi znać nr konta VAT przypisanego do odbiorcy, bank samodzielnie przekaże środki na odpowiedni rachunek na podstawie numeru rachunku firmowego),
  • środki zgromadzone na koncie VAT mają służyć do opłacania należnego podatku od towarów i usług do Urzędu Skarbowego oraz opłacania VAT za faktury otrzymane,
  • istnieje możliwość ściągnięcia z konta VAT znajdujących się na nim środków (pochodzących np. z korekty VAT) na wniosek przedsiębiorcy. O każdorazowym pozwoleniu na taką operację decyduje jednak Naczelnik Urzędu Skarbowego.

Zalety i wady split payment

Wejście w życie przepisów o split payment przyniesie ze sobą znaczne zmiany w działaniach przedsiębiorców. Niektóre z nich będą pozytywne, inne cechować się będą negatywnymi skutkami. Poniżej prezentujemy zestawienie zalet i metody podzielonej płatności.

Zalety split payment:

  • wyższa stabilność wpływów z tytułu VAT: dzięki przelewaniu wartości VAT na dedykowane konto, zmniejszy się skala unikania płacenia tego podatku co zwiększy wpływy do budżetu,
  • zamrożenie środków na opłacenie VAT: zablokowanie wartości VAT na osobnym koncie sprawi, że przedsiębiorcy w każdej sytuacji będą posiadali środki na opłacenie podatku, a co za tym idzie, nie będą generować zaległości z tego tytułu,
  • ułatwienia dla przedsiębiorców: przedsiębiorcy korzystający z split payment otrzymają szereg ułatwień w kwestiach podatkowych. Należą do nich m.in. brak sankcji VAT, brak podwyższonych odsetek przy posiadanych zaległościach podatkowych, szybszy zwrot nadpłaconego podatku (do maksymalnie 25 dni, bez możliwości przedłużenia terminu przez Urząd Skarbowy), a także zniżki przy wcześniejszym opłaceniu VAT,

Wady split payment:

  • problemy z płynnością: brak swobody w korzystaniu ze środków na rachunku VAT wpłynie na pogorszenie płynności finansowej u wielu mniejszych przedsiębiorców,
  • zamrożenie inwestycji: w związku z powyższym, w tzw. okresie przejściowym wiele inwestycji zostanie wstrzymanych lub przeniesionych na dalszy termin, co może odbić się negatywnie na statystykach biznesowych,
  • więcej przelewów: split payment nie daje możliwości stworzenia paczki przelewów za kilka faktur, oznacza to, że każda płatność będzie musiała zostać wprowadzona indywidualnie,
  • konieczność wykorzystywania przelewów bankowych: w momencie przejścia na split payment wszystkie zakupy firmowe będą musiały być opłacane przy pomocy przelewów bankowych. Utrudnione stanie się płacenie kartą lub szybkim przelewem.

Jak przygotować się na split payment – Comarch ERP Optima i Comarch ERP XL

Aby mieć możliwość korzystania z metody podzielonej płatności i prawidłowo dokumentować wszystkie związane z tym czynności warto zaopatrzyć się w odpowiedni system księgowy dostosowany do nadchodzących zmian w przepisach.

Zarówno system Comarch ERP Optima, jak i Comarch ERP XL w najnowszych wersjach dostosowane będą do split payment pozwalając na bezproblemową, nieprzerwaną pracę przedsiębiorstwa.

Jeśli szukasz skutecznych systemów ERP do swojej firmy, skontaktuj się z nami. Zapewniamy bezpłatną konsultację biznesową, w czasie której dobierzemy rozwiązanie idealne do Twoich potrzeb.

Zobacz również

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *