Jak poznać i zweryfikować kontrahenta? 15 sposobów na uniknięcie nieprzyjemności

Przepisy prawne wymagają coraz większej odpowiedzialności za działania kontrahenta. Aby współpraca z nim była owocna i nie przyniosła – w konsekwencji – więcej szkód niż pożytku, na bieżąco warto sprawdzać o nim lub o jego firmie pewne informacje – zwłaszcza jeśli w cenie są kontrakty o dużej wartości. Na szczęście, większość danych uzyskasz szybko i całkowicie za darmo, przy pomocy ogólnodostępnych źródeł. Dowiedz się więcej.

Poniżej przedstawiamy listę kilkunastu narzędzi, serwisów i portali, z których warto korzystać zarówno przed zawarciem ważnej umowy, jak i w czasie jej trwania – dzięki temu unikniesz wielu nieprzyjemnych sytuacji. Pamiętaj, że weryfikacja może być kilkuetapowa. Na początku warto  sprawdzić podstawowe dane rejestrowe kontrahenta, następnie przeanalizować jego powiązania i potrzeby, a na samym końcu – jeśli będzie cię to interesowało – również i same zainteresowania. Zobacz, jakie to proste.

Dane rejestrowe

W tym miejscu podajemy listę oficjalnych rejestrów, od których warto rozpocząć weryfikację. Ważne jest to, aby umieć rozróżniać oficjalne (rządowe) rejestry od tych, które się pod nie podszywają lub na nich „wzorują”. Jest to o tyle istotne, że umieszczone tam dane mogą być nieaktualne, a nawet nieprawdziwe, a skorzystanie z nich może nieść ze sobą bardzo poważne konsekwencje prawne i finansowe.

1) CEIDG

Na wstępie warto przejrzeć informacje znajdujące się w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). W tym miejscu można znaleźć przede wszystkim dane o spółkach cywilnych oraz o osobach fizycznych prowadzących własną działalność . Aby skorzystać z tej bazy, nie musisz znać wszystkich danych firmy – wystarczy ci, tak naprawdę, tylko jedna informacja. Może to być np. NIP lub REGON, a nawet imię, nazwisko przedsiębiorcy czy też  jego nazwa firmy.

Dzięki tym danym możesz dowiedzieć się z kolei, np. gdzie znajduje się siedziba przedsiębiorstwa, jaka jest data założenia działalności czy też jaki jest oficjalny e-mail tej firmy. Ważne jest również to, że w bazie znajdziesz informacje o tym, jaki jest status firmy (aktywny lub zawieszony), a także sprawdzisz, jakie są jej główne rodzaje aktywności. Poznasz w tej sposób także dane pełnomocników oraz informacje o spółkach cywilnych, którym wspólnikiem jest konkretny przedsiębiorca.

2) KRS

Przedsiębiorcy mogą korzystać również z danych zawartych w wyszukiwarce Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Dotyczą one jednak tylko tych kontrahentów, którzy działają w formie spółki prawa handlowego, może to zatem być:

  • spółka jawna,
  • spółka komandytowa,
  • spółka komandytowo-akcyjna,
  • spółka akcyjna,
  • spółka partnerska,
  • spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

W tym przypadku również wystarczą  pojedyncze dane, takie jak: NIP czy REGON. Warto zaznaczyć, że jeżeli w wyszukiwarce będzie się znajdowało ponad 100 wyników na zadane pytanie, nie wyświetli się – tak naprawdę – żaden z nich. W wyszukiwarce KRS znajdziesz takie dane, jak: wysokość kapitału zakładowego, sposób reprezentacji, data składanych sprawozdań finansowych czy też informacje o ewentualnej likwidacji. Oprócz tego, można dzięki niej dowiedzieć się o rodzaju działalności, lokalizacji firmy, dacie wpisu i wykreślenia z rejestru, a także o posiadanym numerze NIP.

3) REGON

Informacje o kontrahencie można znaleźć także w bazie statystycznej (REGON), prowadzonej przez Główny Urząd Statystyczny (GUS). Wpisując jeden  trzech numerów, takich jak: NIP, REGON lub KRS zweryfikujesz informacje o interesujących cię przedsiębiorcach, w tym te dotyczące spółek oraz jednoosobowych działalności, a także fundacji oraz różnych stowarzyszeń.

4) Biała lista VAT

Biała lista VAT to elektroniczny wykaz przedsiębiorców, który dostępny jest od września 2019 r. Prowadzi ją szef Krajowej Administracji Skarbowej (szef KAS). Dzięki niej możesz sprawdzić, czy twój kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT.  Co więcej, pozwala ona dowiedzieć się, według jakiej podstawy prawnej kontrahent został np. wykreślony z rejestru. Na białej liście VAT znajduje się także informacja o posiadanym numerze rachunku bankowego.

Finansowe wyniki firm

Zanim rozpoczniesz współpracę z daną firmą, warto przejrzeć jej dokumenty finansowe oraz  sprawdzić bilans zysków i strat. Dzięki temu sprawdzisz, czy twój kontrahent jest  wypłacalny i czy nie okłamał cię, mówiąc np. o swoim rocznym obrocie.

1) Sprawozdania finansowe zgłoszone do KRS (rejestr oficjalny)

Jeżeli interesują cię wyniki finansowe poszczególnych przedsiębiorstw, najłatwiej sprawdzić je na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości. Znajdują się na niej roczne sprawozdania finansowe, które mówią dużo o kondycji finansowej danej firmy. Aby skorzystać z tego narzędzia, wystarczy wpisać nr KRS konkretnej spółki, a następnie kliknąć „Szukaj”.

2) Krajowy Rejestr Długów

W tym momencie możesz również sprawdzić, czy przypadkiem twój kontrahent nie został wpisany do Krajowego Rejestru Długów, czyli na listę dłużników. Dzięki temu rozeznasz się, czy nie ma on różnego rodzaju problemów finansowych. Ważne jest to, że w bazie tej znajdują się zarówno informacje o firmach, jak i o osobach prywatnych – aby je zobaczyć, wystarczy wpisać odpowiedni numer NIP lub PESEL.

3) Dlugi.info

Dlugi.info to prywatny portal, na którym firmy oferują często zakup różnego rodzaju długów. Tojednocześnie baza, w której możesz sprawdzić informacje o zadłużeniu kontrahenta – jeśli znajdziesz jego nazwisko lub nazwę firmy na tej liście, może się okazać, że interesy z nim są ryzykowne i obarczone ryzykiem braku uregulowania zapłaty. Aby zweryfikować dane na jego temat, należy wpisać np. imię i nazwisko, NIP lub PESEL. Jeżeli chodzi o przeglądanie długów osób prywatnych przy pomocy numeru PESEL, wymagana jest jednak rejestracja w serwisie.

Osoby oraz relacje pomiędzy podmiotami

Narzędzia uwzględnione w tej kategorii wskazują – przede wszystkim – na relacje pomiędzy poszczególnymi podmiotami, a także ich zainteresowania, wartości, potrzeby, a nawet – godziny aktywności. Obejmują one także portale, na których można znaleźć opinie o różnych przedsiębiorstwach.

1) Rejestr.io

Rejestr.io to serwis, który pobiera dane aktualne z innych publicznych rejestrów: Krajowego Rejestru Sądowego, Bazy Urzędu Zamówień Publicznych, raportów Najwyższej Izby Kontroli, baz naukowych, baz patentowych oraz katalogów Instytutu Pamięci Narodowej. Co więcej, pokazuje on relacje między poszczególnymi podmiotami. Portal ten dostępny jest  w wersji darmowej i płatnej.

2) ISMIGW

ISMIGW, czyli Internetowy Monitor Sądowy i Gospodarczy to serwis umożliwiający wgląd do danych znajdujących się w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, czyli urzędowym dzienniku, wydawanym przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Pokazuje on historię wpisów do KRS oraz postanowienia o ogłoszeniu upadłości. Znajdziesz w nim również ogłoszenia o likwidacji z wezwaniem wierzycieli oraz o planowanym obniżeniu kapitału zakładowego. W zależności od przypadku, można te informacje wyszukiwać po numerach: PESEL, NIP, REGON, KRS, RHB czy też EwP.

3) LinkedIn

Nie ma wątpliwości, że firmy, które są widoczne w mediach społecznościowych, są po prostu bardziej wiarygodne. Jeśli chodzi o relacje biznesowe, palmę pierwszeństwa dzierży LinkedIn, który jest skierowany właśnie do przedsiębiorców i pracowników. Coraz więcej firm zakłada tam również konta. W niektórych przypadkach nie trzeba nawet logować się, aby zobaczyć profil wybranego użytkownika czy firmy – wszystko zależy jednak, tak naprawdę, od wprowadzonych ustawień. Należy pamiętać także o tym, że osoba, na której profil się wejdzie, może – w niektórych przypadkach – otrzymać o tym powiadomienie

4) GoldenLine

Wpisując nazwę firmy lub imię i nazwisko kontrahenta w Google, istnieje również spore prawdopodobieństwo na to, że wyświetli ci się link do jego profilu w GoldenLine. To polski portal wzorowany na LinkedIn, który – co prawda – nie jest aż tak popularny jak jego odpowiednik i święcił on tryumfy raczej dobre kilka lat temu, ale wciąż można na nim znaleźć sporo informacji. Często klienci zamieszczają tam swoje opinie o danym przedsiębiorstwie, czasem również robią to sami pracownicy.

5) Facebook

To najprostszy sposób na wstępną weryfikację kontrahenta – wystarczy wyszukać jego fanpage lub profil osobisty na Facebooku poprzez znajdującą się na portalu wyszukiwarkę. Po wejściu na odpowiednią stronę, warto zapoznać się przede wszystkim z opiniami, które wystawili danej firmie klienci oraz przejrzeć komentarze pod postami. Jeżeli okaże się, że firma np. je usuwa lub jeśli są one niepochlebne, powinno dać ci to do myślenia. Facebook daje również wgląd w zainteresowania oraz godziny aktywności kontrahenta.

Inne strony

Kolejne narzędzia trudno opatrzyć jest jedną etykietką – jednak w tym samym stopniu, co poprzednie witryny, zasługują one na uwagę. Chodzi tu przede wszystkim o portale z ofertami pracy (jako przykład podajemy stronę Pracuj.pl) oraz wyszukiwarki (w Polsce i na całym świecie największą popularnością cieszy się Google).

1) Pracuj.pl

Poszukując informacji o danej firmie, można natrafić również na ogłoszenia o pracę, jak np. na Pracuj.pl. Na tym portalu dowiesz się więcej na temat tego, co aktualnie się w niej dzieje, jakie są jej potrzeby i kogo chce ona obecnie zatrudnić. Warto też sprawdzić, czy w ogłoszeniu uwzględniona została lokalizacja danego przedsiębiorstwa – tę z kolei możesz zweryfikować w Google Maps. Dobrze jest również zwrócić uwagę na sam e-mail danej firmy, a konkretnie – na jego konstrukcję. Jeżeli ma on końcówkę „wp.pl” lub „o2.pl”, a więc nie jest w pełni profesjonalny, należy zachować czujność – wielu przedsiębiorców (głównie freelancerów) korzysta jednak często z maila prywatnego, co też warto mieć na uwadze.

2) Google

Jeżeli nie masz pomysłu, od czego zacząć weryfikację kontrahenta i nie posiadasz np. konta na Facebooku, rozpocznij od Google. W wynikach wyszukiwania znajdziesz prawdopodobnie wiele odnośników do podanych wyżej portali, ale też np. artykuły o danej firmie w różnych magazynach, opinie pracowników na przeznaczonych do tego serwisach, a także linki do różnych stron, gdzie można znaleźć dokładny adres przedsiębiorstwa oraz  podstawowe dane o zakresie jej działania. Ogromnym atutem Google jest to, że wyświetla informacje, do których w inny sposób trudno byłoby dotrzeć.

Bonus

Na koniec postanowiliśmy umieścić bonus w postaci linka do strony, która nie jest przeznaczona bezpośrednio do weryfikacji danych kontrahentów, jednak pozwala uzyskać o nich interesujące dane.

1) Have I Been Pwned

Have I Been Pwned to narzędzie, które –  na podstawie e-maila kontrahenta – umożliwia sprawdzenie, czy jego hasło kiedykolwiek zostało złamane lub też udostępnione publicznie. Nie miałoby to wielkiego znaczenia, gdyby nie fakt, że pozwala ono wyciągnąć wnioski na temat jego zainteresowań. Przy okazji warto sprawdzić, czy i twoje hasło nie zostało przez kogoś skradzione – wyniki mogą okazać się zaskakujące.

Zobacz również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *