Jak sprawnie przeprowadzić firmę przez kryzys podczas pandemii?

firma w kryzysie

Pierwsze emocje związane z kryzysem opadły. Wciąż nie wiadomo, jak bardzo odbije się on na światowej gospodarce. Wiadomo jednak, że przedsiębiorcy – chcąc dalej prowadzić działalność – muszą sobie z nim poradzić. Z tego wpisu dowiesz się, w jaki sposób prowadzić firmę, aby maksymalnie wykorzystać obecną sytuację. Jak się bowiem okazuje, przedsiębiorstwo może po skończeniu kryzysu być w  lepszej sytuacji niż przed jego nadejściem.

Obecny kryzys nie musi oznaczać bankructwa. Niezależnie od tego, czy zabezpieczyłeś się przed jego skutkami (tak jak sugerowaliśmy w artykule z grudnia), czy też nie, przyszła pora na kolejne kroki. Warto zatem przeanalizować obecną sytuację, ustalić konkretne cele i – przede wszystkim – na bieżąco wyciągać wnioski. Pamiętaj, że z kryzysem wygrają ci, którzy widzą w nim nowe możliwości.

Kryzys jako szansa do wprowadzenia zmian

Pierwsza reakcja na kryzys związana była – przede wszystkim –  z mechanizmem obronnym. Każdy przedsiębiorca starał się podtrzymać ciągłość pracy, przychodów oraz klientów. Firmy, które odpowiednio się do niego przygotowały (np. kierując się wskazówkami z naszego artykułu), są teraz w o wiele lepszej sytuacji niż te, które niedowierzały i liczyły na to, że kryzys je ominie.

Niezależnie od tego, do której grupy należysz, nadszedł teraz moment weryfikacji: każdy przedsiębiorca wie, w jakim położeniu się znajduje, jakie ma zasoby i ile środków mu – tak naprawdę – zostało. Wie również, którzy klienci są nadal zainteresowani są współpracą, a którzy nie, na ile dotychczasowa oferta sprawdziła się, itd. Co warto zatem zrobić w następnej kolejności? Cóż, teraz przyszedł czas na kontratak.

Na początku warto podkreślić, że kryzys może być dla Twojej firmy wielką szansą. Podobno Winston Churchill miał kiedyś powiedzieć: „Never let a good crisis go to waste”. Pod tymi słowami podpisujemy się również i my. Dlaczego? Ponieważ każda szybka zmiana powoduje, że nie wszyscy gracze na rynku są odpowiednio do niej przygotowani, dzięki czemu możesz uzyskać nad nimi przewagę. Jak? Poniżej znajdziesz odpowiedź.

  • Do czasu kryzysu w Polsce mieliśmy rynek pracownika i to kandydaci przebierali głównie w ofertach pracy. Sytuacja ta uległa teraz zmianie, jednak – co należy zaznaczyć – nie mamy do czynienia obecnie z rynkiem pracodawcy. Można powiedzieć, że doszło  do pewnej równowagi, a pracodawcy mogą teraz pozyskać  do firmy bardzo wartościowych pracowników, którzy wcześniej nie aplikowałby do niej lub nie było ich – po prostu – na tych pracowników stać.
  • Są dostępne różne programy pomocowe, z których można skorzystać. Chodzi tu głównie o propozycje rządu oraz Banku Gospodarstwa Krajowego, a oferowane środki na ratowanie firm są dziś znacznie wyższe niż dekadę temu. Przedsiębiorstwa mogą skorzystać m.in. z kredytu na innowacje technologiczne, gwarancji de minimis, pożyczek unijnych z Regionalnych Programów Operacyjnych, programu Pierwszy Biznes – Wsparcie w starcie, Gwarancji Biznesmax, Funduszu Gwarancji Płynnościowych czy też z programu Przedsiębiorcza Polska Wschodnia – Turystyka.
  • Pandemia koronowirusa sprawiła, że zmieniły się trendy konsumenckie, a wraz z nimi – możliwość zaspokojenia istniejących potrzeb na rynku, np. poprzez lepsze dopasowywanie asortymentu czy też lepiej dostosowane działania marketingowe.  Wśród głównych trendów można wyróżnić większe zainteresowanie zakupami internetowymi (w tym także zakupami  lokalnymi) oraz masową pracę zdalną.
  • Kryzys gospodarczy znajduje odzwierciedlenie również na innych rynkach. Coraz częściej pojawiają się różne okazje, dotyczące zakupów nieruchomości, środków trwałych (m.in. urządzeń technicznych czy środków transportu), firm, itd. Ze względu na to, że wielu przedsiębiorców w momencie kryzysu  nawet nie myśli o dodatkowych zakupach i – po prostu – przegapia okazje, istnieje większa szansa na to, że znajdziesz coś dla siebie.
  • W wyniku pandemii niektóre projekty są z konieczności zamykane. Kryzys warto jednak potraktować jako okazję do opracowania nowych, jeszcze lepszych pomysłów  oraz strategii. Do Twojej dyspozycji pozostają nowe moce przerobowe i środki, które pomogą Ci udoskonalić kolejne projekty i otworzyć się na nowe potrzeby rynku.
  • Obecny kryzys to dla wielu firm skok na głęboką wodę. Wbrew pozorom, przedsiębiorcy mogą jednak skutecznie się odbić od dna, a następnie – nauczyć się obecnych warunkach „pływać”. Nowe, trudne doświadczenia  mogą przynieść im wiele korzyści, takich jak pozbycie się dużych, psychologicznych blokad czy też oporów przed porzuceniem dotychczasowego statusu quo. Zamiast tego mogą zauważyć natomiast wiele nowych możliwości.

Jak przeprowadzić kontratak w drugiej fazie kryzysu?

Aby przeprowadzić skuteczny kontratak, należy podjąć pewne działania.

Wprowadzenie koniecznych zmian

Na początku należy wprowadzić zmiany, które są konieczne w obliczu kryzysu. W praktyce oznacza to zamknięcie nierentownych lub nierokujących dobrze ofert, projektów, linii produktowych, działów. Należy też opracować nową strategię działania np. poprzez pracę zdalną oraz narzędzia do niej potrzebne. Powinieneś przygotować się również na kolejną falę kryzysu, zabezpieczając wszystko to, co tego zabezpieczenia wymaga.

Dogłębna analiza

W następnej kolejności warto wykonać analizę obecnych i przyszłych szans, własnej pozycji konkurencyjnej (np. poprzez popularną analizę SWOT) oraz analizę modeli biznesowych (np. metodą business model generation). Później trzeba zweryfikować, czy obecna oferta dla klienta jest wciąż dobra i aktualna. Warto zastanowić się również, jakie są nowe potrzeby konsumentów i które z nich możesz zaspokoić , bazując na obecnej wiedzy oraz zasobach. Zorientuj się, jakie do tego celu będą Ci niezbędne rzeczy, zasoby, informacje, technologie. Następnie poszukaj ich na rynku, szczególnie zwracając na „okazje”, których nie było i najprawdopodobniej nie będzie, gdy sytuacja się już uspokoi.

Wybór kierunku rozwoju

Później należy wybrać obiecujące kierunki rozwoju, jak najbardziej minimalizując ryzyko, a jednocześnie maksymalizując oczekiwane efekty. Pozostaje tylko skutecznie realizować określone działania, stawiając na szybkość i elastyczność, gdyż obecna sytuacja związana z pandemią do końca się jeszcze nie wyklarowała. Można więc się spodziewać przynajmniej kolejnej fali zachorowań, która – być może – jeszcze bardziej pogłębi zmiany. Należy jednocześnie pamiętać, że konkurencja nie śpi i podobne firmy mogą szybko zrobić dokładnie to samo, co Twoja, przez co Twoja oferta przestanie być aż taka konkurencyjna.

Co konkretnie można zrobić? Przykłady działań

Poniżej podajemy przykładowe działania, które można wdrożyć we własnej firmie.

  • Porządkowanie operacyjne: wdrożenie nowych narzędzi, np. WMS, xSale, wprowadzenie nowych kanałów i automatyzacji obsługi zamówień.
  • Wejście na nowe rynki, np. poszerzenie oferty na międzynarodowych platformach (takich jak xSale, która wspiera rozliczenie VAT-EU).
  • Wprowadzenie nowych produktów, np. spożywczych czy higienicznych.
  • Wprowadzenie nowych technologii, np. wprowadzenie zdalnego świadczenia usług.
  • Zaspokajanie nowych potrzeb klientów, np. stworzenie usług wspierających prace zdalną.

Zachęcamy do kontaktu z naszym zespołem opiekunów, którzy pomogą Ci zrealizować cele oraz dobrać najbardziej optymalne dla Ciebie narzędzia.

Zobacz również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *