Jak przygotować firmę na drugą falę pandemii?

Jak przygotować się do pandemii?

W ostatnich dniach non stop słyszymy o rekordowej liczbie zakażeń koronawirusem, a wiele osób coraz częściej ignoruje obowiązujące obostrzenia. Wiele wskazuje więc na to, że zbliża się kolejna fala pandemii. Nie da się w 100% przewidzieć, jak dokładnie będzie ona przebiegała, jednak można (i trzeba!) przygotować się na różne scenariusze. W jaki sposób to zrobić? Odpowiadamy. 

Najbardziej prawdopodobny scenariusz wygląda tak, że we wrześniu znacznie zwiększy się odsetek chorych. W związku z tym, wprowadzone zostaną kolejne obostrzenia, które mogą się różnić między sobą w poszczególnych miejscach kraju. Już teraz można jednak przewidywać, że będzie się to wiązało z różnymi problemami dla jednych przedsiębiorców, ale też z wielką szansą dla drugich. Jak zatem przygotować się do drugiej fali pandemii? Sprawdź. 

Przygotowania do drugiej fali pandemii 

Pierwsza fala pandemii w szczególności dotknęła małych i średnich przedsiębiorców. Jednak, jak się okazuje, również i duże firmy wyraźnie odczuły kryzys. Najbardziej narażone są na niego obecnie takie branże, jak: turystyczna, transportowa, rozrywkowa, eventowa oraz szkoleniowa. Aby nawrót koronawirusa nie wywołał konieczności zamykania biznesu, należy wprowadzić odpowiednie dla danej firmy procedury, które zminimalizują ryzyko zagrożenia oraz dadzą możliwość zareagowania w odpowiedni sposób, w obliczu sytuacji kryzysowych. 

O tym, jak należy przygotować się do kryzysu, pisaliśmy już w naszym artykule kilka miesięcy temu, a zawarte w nim wskazówki są nadal aktualne. Teraz warto jednak dodatkowo  wziąć pod uwagę okoliczności, związane bezpośrednio ze zbliżającą się drugą falą pandemii. 

  1. Na początku warto zastanowić się, jak kryzys może wpłynąć na nasze produkty lub usługi, i czy będą one cieszyć się zainteresowaniem podczas kolejnej fali pandemii. Warto w tym celu zadać sobie kilka pytań, odnośnie kondycji firmy podczas minionej, pierwszej fali.  
  • Czy ominęły nas wówczas problemy, ponieważ świadczymy usługi dla firm, które same świadczą usługi dla klientów końcowych i dzięki temu nie dotknęły nas wówczas bezpośrednio skutki zmian zachodzących na rynku? 
  • Czy może prowadzimy biuro rachunkowe i mieliśmy więcej pracy, np. w związku z wprowadzeniem tarczy antykryzysowej?  
  • A może jako jedyni mieliśmy wówczas deficytowy towar, a teraz więcej firm będzie go miało, a zatem i my obecnie jesteśmy bardziej narażeni na kryzys?  
  • Czy okres wakacji pozwolił nam odbudować straty, czy też jest jak kroplówka, która skończy się wraz z nadejściem jesieni?  

Odpowiedzi na te pytania pomogą nam przyjąć właściwą strategię w firmie: zmian kierunku (pivot), rozwoju obecnego, jego zaprzestania lub  podtrzymania. Zazwyczaj najczęściej wybierany jest kierunek podtrzymania (i to z rozpędu), przy czym najrzadziej ma on, tak naprawdę, sens.  

  1. Kolejne pytanie, które powinniśmy sobie zadać, to: czy jesteśmy przygotowani na takie okoliczności, jak praca zdalna, niedostępność części pracowników (np. z powodu choroby lub opieki nad dzieckiem), ale też niedostępność kluczowych dostawców (np. jeśli oni będą przebywać oni tymczasowo na kwarantannie)? Jeśli nie, należy się przed takimi skutkami pandemii odpowiednio zabezpieczyć. 
  1. Wiemy już, czy nasze produkty lub usługi są w ogóle potrzebne w czasach pandemii oraz jak – tak  naprawdę – reagują na kryzys. Mamy też opracowany scenariusz na różne okoliczności. Czy jednak nasze zasoby (finansowe, techniczne, organizacyjne) oraz procedury działania w firmie  gotowe na zwiększony ruch lub jego zanik? Przykładowo: czy nasze systemy IT i infrastruktura są w stanie obsłużyć wydajnie pięciokrotnie większą liczbę użytkowników lub zamówień? Czy wprowadziliśmy automatyzację procesów, która pozwoli obsłużyć dużo większy ruch? Czy potrafimy np. wdrażać szybko zrekrutowanych magazynierów, a system potrafi ich prowadzić za rękę? Jeśli nie, należy – rzecz jasna – odpowiednio się na to przygotować. 

Koniec sierpnia i początek września to ostatni dzwonek na wprowadzenie niezbędnych zmian i usprawnień w trybie planowym. Zachęcamy do kontaktu ze specjalistami Futuriti, aby przygotować się na drugą falę pandemii. 

Zobacz również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *