Pakowanie paczek a doświadczenie sprzedażowe klienta

Pakowanie paczek - jak robić to dobrze?

Pakowanie paczek to proces mocno bagatelizowany przez wielu sprzedawców. Tymczasem opakowanie nie jest dziś tylko elementem do transportu produktu z punktu A do punktu B. Należy je rozumieć jako dynamiczne, kreatywne medium do kontaktu z klientem, które jest dodatkowym kanałem marketingowym dla Twojej marki. Jak stworzyć i zapakować optymalne dla swojego brandu opakowanie produktu detalicznego?

Funkcja ochronna opakowania produktu

Pudełka z produktami spełniają kilka ról. Wielu rozumie je wyłącznie jako opakowania ochronne przystosowane do niekiedy wymagającego i dalekiego transportu. Patrząc na opakowania pod tym kątem i samo pakowanie paczek, przede wszystkim muszą one gwarantować dobrą ochronę przechowywanego w nich produktu. Nic tak nie irytuje bowiem klienta, jak uszkodzony, źle zapakowany towar. Tymczasem paczka może zostać źle zapakowana, jak również ulec uszkodzeniu na magazynie, sortowni lub już podczas transportu.

Jako że niekiedy to wynik złej organizacji pracy, zwłaszcza wówczas, kiedy ilość paczek na magazynie jest znaczna, warto rozważyć system, który pomoże usprawnić i usystematyzować pracę magazynu. System zarządzania magazynem (WMS) między innymi przyspiesza kolejne prace na magazynie i korzystnie wpływa na weryfikację poprawności skompletowanych zamówień. Między innymi to szybsze i dokładniejsze kompletowanie oraz pakowanie paczek.

Funkcja ochronna opakowania produktu i pakowania paczek

Magazynierzy nie pracują wówczas pod tak wielką presją czasu. W efekcie nie tylko popełniają mniej błędów przy kompletowaniu zamówień, ale przywiązują większą wagę do ich pakowania. To wszystko ma pozytywny wpływ na ilość zwrotów, niezależnie od ich przyczyny — uszkodzenia towaru czy pomyłki przy pakowaniu.

Rola wyglądu opakowania w doświadczeniu sprzedażowym klienta

Jednak pudełko, niezależnie od materiału i formy, jest jednocześnie medium marketingowym służącym identyfikacji wizualnej oraz komunikacji z klientem.

Co więcej, to nie tylko reklama brandu względem klienta, do którego trafia zamówiony towar. Nie sposób pominąć, że to darmowa promocja produktów, głównie w kanałach Social Media, choć również przez marketing szeptany. Jednak, o ile słowne rekomendacje solidnie, a przy tym ładnie zapakowanego produktu mają stosunkowo niewielki zasięg, o tyle reklama przez kanały SM pozwala dotrzeć do ogromu użytkowników Internetu, którzy mogą zostać potencjalnym klientem firmy oferującej produkty na rynku e-commerce.

Potwierdzają to badania. Już w 2013 roku aż 40% konsumentów deklarowało, że chętnie podzieli się zdjęciem zakupionego produktu w kanałach Social Media, jeżeli byłby on oryginalnie, ładnie zapakowany. Przez 7 lat kanały SM mocno zyskały na popularności, a więc nawet przy tych 40%, choć z pewnością dziś ten współczynnik jest zdecydowanie wyższy, rynek do zagospodarowania jest ogromny.

Z jednej strony opakowanie musi być solidne i trwałe, z drugiej estetyczne i oryginalne, najlepiej wpisując się w styl marki. Tym samym dochodzimy do zależności między opakowaniem produktu a projektem opakowania.

Jak stworzyć projekt opakowania?

Projektowanie opakowań to proces stworzenia takiego pudełka, które służy do bezpiecznego przechowywania produktu, w połączeniu z odpowiednią identyfikacją, co jest o wiele bardziej skomplikowane niż umieszczanie naklejki na kartonie.

Przy projektowaniu opakowania produktu należy zwrócić uwagę na:

  • Projekt graficzny opakowania — grafika na opakowaniu powinna uwzględniać projekt i motywy marki sklepu, aby eksponować ją na pudełku. Ważne, aby poza dostarczeniem informacji o produkcie, koncepcja projektowa opakowania przyciągała uwagę klienta. Podobnie jest z pakowaniem. Paczka powinna zawierać nazwę brandu przez taśmy, naklejki itp.
  • Fizyczne opakowanie produktu — może to być opakowanie niestandardowe. Im jest ono bardziej oryginalne, tym lepiej, aczkolwiek należy rozważyć fizyczne ograniczenia projektu opakowania produktu. Co podkreślono wyżej, musi ono też służyć głównemu celowi, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa towaru. Prościej jest wykorzystać materiały, kształty i inne aspekty projektu opakowania znane i funkcjonujące w branży. Wykorzystanie standardowych rozwiązań opakowaniowych jako podstawy i wprowadzanie innowacji jak najbardziej może przynieść sukces.

Ciekawą opcją są opakowania wykonane z materiałów biodegradowalnych lub nadające się do recyklingu. Niestety, w dalszym ciągu najczęściej wybieranym materiałem na opakowanie są tworzywa sztuczne jednorazowego użytku. Wynika to głównie z ograniczania kosztów na etapie produkcji opakowań. Jako że współcześni konsumenci są coraz bardziej „eko”, użycie opakowań ekologicznych i biodegradowalnych może przełożyć się na wyższy współczynnik sprzedaży.

Przykładem takich materiałów jest tektura falista. Włókno kartonowe składa się w co najmniej 90% z materiału pochodzącego z recyklingu. Jest też idealnym połączeniem minimalnej wagi i maksymalnej wytrzymałości. Dobrze nadaje się do pakowania kosmetyków, biżuterii, odzieży, obuwia czy suchego jedzenia.

Inną opcją jest szkło, ewentualnie aluminium, służące głównie do pakowania produktów spożywczych i napojów. Szkło nie zawiera żadnych tworzyw sztucznych ani materiałów ropopochodnych, a więc można je poddać recyklingowi. Problemem jest jego projekt graficzny, gdyż na szkle można jedynie nakleić etykietę samoprzylepną. Większe możliwości pod tym kątem daje aluminium, używane głównie do produkcji puszek, butelek, toreb pocztowych czy opakowań do żywności.

Pakowanie paczek - solidnie i estetycznie

Co innego popularne opakowania z polietylenu, czyli formy plastiku używanej w foliopakach i innych lekkich opakowaniach. To trwałe i wodoodporne rozwiązanie może być zadrukowane jak zwykły karton, ale ma niewiele wspólnego z ekologicznym trendem.

Paczka jako nośnik reklamowy

Często pomijaną częścią projektu opakowania pudełkowego jest znajdujący się na nich marketing. Na zewnętrzne opakowanie produktu należy spojrzeć jako element strategii marketingowej marki, przedstawiając na nim jej tożsamość, promując wyjątkowy punkt sprzedaży i odwołując się do precyzyjnie zdefiniowanej persony kupującego.

Pomyśl, w jakim stanie paczka dotrze do klienta. Przede wszystkim nie należy więc oszczędzać na opakowaniu. Zwłaszcza że bardzo prawdopodobne, iż przełoży się to na dodatkowe koszty związane z reklamacją.

Dobrym wyborem są więc na przykład solidne kartony fasonowe, wyposażone w specjalny system zamykania, co pozwala wyeliminować lub przynajmniej znacznie ograniczyć użycie taśmy.

Kluczowe jest wywołanie u klienta emocji przez unikalny kształt, materiał i kolor paczki. Warto więc  nadać paczce indywidualnego charakteru, aby karton czy folia okrywające opakowanie produktu lub sam produkt były zadrukowane kolorami sklepu, a najlepiej logo.

Pakowanie paczek – jak pakować paczki z produktami?

Pakowanie paczek należy rozumieć jako sztukę. Dobrze zapakowany produkt wymaga kreatywności oraz wyczucia gustu klientów. Opakowanie ma sprawić, aby klient rozpakowywał paczkę z przyjemnością, odczuwając w tym czasie pozytywne emocje. Na pewno nie może on zmagać się z nadmiarem taśmy klejącej czy wypełniaczami, co jest irytujące odpowiednio dla 55% i 19% respondentów.

Oczywiście sama paczka musi wyglądać estetycznie, współgrać z designem sklepu oraz stanowić jej swego rodzaju wizytówkę. Wiąże się to z materiałem użytym do pakowania. Na przykład użycie słabego kartonu sprawia, że już samo rozpakowanie paczki staje się trudne, nie mówiąc już o jej stanie po wizycie na magazynie, w sortowni czy samochodzie firmy kurierskiej.

Co zrozumiałe, duży odsetek ankietowanych zwraca uwagę, że największe rozczarowanie wzbudza u nich uszkodzona przesyłka lub niewłaściwy produkt wewnątrz. To również, wspólnie z projektem opakowania, wpływa na doświadczenia sprzedażowe konsumenta, a w rezultacie wizerunek marki i wielkość sprzedaży.

Dlatego poza aspektem wizualnym, podstawą jest usystematyzowanie pracy magazynu, aby jak najbardziej odciążyć magazynierów i do minimum ograniczyć ich pomyłki. Dlatego przydaje się dobry system magazynowy, na przykład WMS Futuriti.

To prosty we wdrożeniu i obsłudze system zwiększający wydajność magazynierów oraz redukujący ilość błędów popełnianych w czasie realizacji zamówień. WMS Futuriti zwiększa konkurencyjność stosujących go firm, które są w stanie obsłużyć większą ilość zamówień w tym samym czasie.

Napisz do nas, a przygotujemy rozwiązanie, które usprawni pracę Twojego magazynu.

Zobacz również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *